murdochmedia.se | ”Easy reading is damn hard writing”
15397
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15397,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive
 

”Easy reading is damn hard writing”

Vad har en artikel om en ny typ av obligation gemensamt med en pressrelease om beräkningen av mineraltillgångar – eller med en rubrik till en T-banekampanj för en galleria? Ett reportage om barn som växer upp på stinkande sopberg i Manila med en årsredovisningstext om rådgivning i samband med försäljningen av Volvo?

På ytan ingenting. Och under ytan allt. Oavsett vad det handlar om är målet detsamma – att kommunicera på ett sätt som förmedlar budskapet och når målgruppen. Det är också det som särskiljer framgångsrika företag och organisationer. De är duktiga på att berätta om sina styrkor och sina konkurrensfördelar, sin historia och sin framtid.

Under mina år som journalist/skribent/copywriter har jag arbetat med att hjälpa ett antal sådana kunder att förmedla sina budskap – från ett övergripande, strategiskt arbete till att producera texter i allt från tidningar, företagsbroschyrer, annonser, pressreleaser, delårsrapporter och årsredovisningar till hemsidor.

En del av uppdragen har finansmarknadsinriktning. En del är konsumentreklam. En del är på svenska och en del på engelska. Gemensamt är att det ofta handlar om komplicerade verksamheter och skeenden som ska förmedlas på ett pedagogiskt sätt. Alltid lika roligt – och lika utmanande.

Eller som Nathaniel Hawthorne uttryckte det: ”Easy reading is damn hard writing”.

ARBETSLIVSERFARENHET

2008-  Murdoch Media. Egen verksamhet som copywriter/skribent. Större kommunikationsuppdrag (inklusive årsredovisningar, kundtidningar, företagspresentationer, varumärkesprofilering, annonser och webbsidor) för bolag inom ett brett spann av verksamheter, däribland Mannheimer Swartling, Royal Bank of Scotland, Volati, Stockholm Business Region, SOS-Barnbyar, Nordic Mines, Kährs trägolv, Citycon fastigheter, Grand Tours och Apoteket Produktion & Laboratorier.

2004-2007 InVivo och Vero (systerbyråer). Copywriter/skribent med kunder som Boliden, Orexo, Catella, RnB, Wedins, Gant, Odd Molly, Oden, Neuronova, Biolipox och Tengbom Arkitekter.

2000-2004 Ogilvy. Copywriter/skribent. Stora kunder: Boliden, Vodafone, OM Technology och Catella.

1995-2000 Gramma. Copywriter/skribent. Stora kunder: Peak Performance, Elekta, New Wave och Sparbanken/Swedbank.

-1995 Upsala Nya Tidning, Associated Press, AP-Dow Jones och Nyhetsbyrån Direkt. Journalist och korrespondent.

UTBILDNINGAR

Journalisthögskolan i Stockholm

Lärarhögskolan i Stockholm: Ämneslärare i engelska, franska och historia

Stockholms universitet: Fil kand i engelska, franska och historia

Uppdragsgivare

Mannheimer Swartling, Stockholm Business Region, Volati, Royal Bank of Scotland, Proventus, Kährs.