Vad har en artikel om en ny typ av obligation gemensamt med en pressrelease om beräkningen av mineraltillgångar – eller med en rubrik till en T-banekampanj för en galleria? Ett reportage om barn som växer upp på stinkande sopberg i Manila med en årsredovisningstext om rådgivning i samband med försäljningen av Volvo?
På ytan ingenting. Och under ytan allt. Oavsett vad det handlar om är målet detsamma – att kommunicera på ett sätt som förmedlar budskapet och når målgruppen. Det är också det som särskiljer framgångsrika företag och organisationer. De är duktiga på att berätta om sina styrkor och sina konkurrensfördelar, sin historia och sin framtid.
Under mina år som journalist/skribent/copywriter har jag arbetat med att hjälpa ett antal sådana kunder att förmedla sina budskap – från ett övergripande, strategiskt arbete till att producera texter i allt från tidningar, företagsbroschyrer, annonser, pressreleaser, delårsrapporter och årsredovisningar till hemsidor.
En del av uppdragen har finansmarknadsinriktning. En del är konsumentreklam. En del är på svenska och en del på engelska. Gemensamt är att det ofta handlar om komplicerade verksamheter och skeenden som ska förmedlas på ett pedagogiskt sätt. Alltid lika roligt – och lika utmanande.
Eller som Nathaniel Hawthorne uttryckte det: ”Easy reading is damn hard writing”.